Hur kommer det sig att människor blir vänner eller ovänner? En del vid första ögonkastet, andra längs vägen..
 
Jag tror iofs att mina ovänner är lätt räknade.. En just för stunden,  men jag är inte helt säker på det heller då det är 15 år sedan jag pratade med hen.. (Jag är ingen förespråkare för henifiering, men just för att ingen ska behöva känna sig träffad, mer än nödvändigt, skriver jag hen.)
Den biten var lätt avklarad..
 
Vänner, som egentligen är den viktiga biten!! 
Utan er hade jag inte stått upp idag, inte vart levande alls.. Vänner finns i många nivåer, en kan vara personen man lever med, en annan personen som alltid lyssnar fastän man ses så sällan, den som i hjärtat står nära fast man inte umgås med.. Jag kommer att återkomma till flera av dessa vid senare tillfälle!
 
Det finns många personer som gått rätt in i hjärtat och taggat sig fast där.. En klev in och är fortfarande kvar.. Det är många år sedan, taggen borde inte göra ont längre.. Hen i fråga är speciell för mig, både på gott och ont.. 
 

2 kommentarer

Cicci

29 May 2013 08:21

Fortsatta funderingar och ett förslag på någon slags definition:
På sista tiden har jag funderat mycket på vart vänner tar vägen. Har förlorat många pga flytt mm. Och många runt omkring pratar om hur svårt det är att skaffa vänner efter flytt. Det är dessutom många som längtar efter spontanitet, någon som knackar på för elvafika en lördag.

Men jag har nog kommit fram till att en vän är liksom någon som lägger tid och energi på mig och min värld. Inte av tvång utan egen fri vilja. Och nu när jag sitter här och undrar vart mina vänner tagit vägen så är det inte så svårt att lista ut.
1) min tid och energi har varit lite snål. Då är det klart att jag tappar vänner för lika väl som jag vill ha någon som engagerar sig i mig så vill ju mina vänner ha samma energi tillbaks.
2) alla i dagens samhälle har ont om tid och energi. Därav färre vänner.

Det känns dessutom svårt att återknyta till vänner efter en svacka i umgänget. För det tar mycket energi att sätta sig in i någons liv efter ett par års frånvaro. Vad jobbar du med nu för tiden känns liksom som en väldigt tråkig fråga att ställa till någon som varit så nära vän innan en flytt.

Det krävs nästan en stor förändring av fokus, en sorg eller glädje, som man kan ha som grund och nystart för en vänskap.

Hmmm. Nu flummade jag ut. Men det där med vänner är viktigt och svårt!

Therece

29 May 2013 10:14

Ja Ewa. Vänner ett kapitel för sig :) Jag har & haft många vänner, har även krossat många vänskaper pga min dåliga självkänsla, mitt bekräftelse behov och min envishet. Många saker man sagt som man ångrar men inte kan ta tillbaka för man har redan sårat för mycket. Nu har jag många vänner men ingen sån där riktigt nära vän som man kan tala med om precis allt. (förutom gubben han är mitt allt, men det är ju inte alltid man kan prata med honom om allt heller) Däremot vet jag inte riktigt om jag skulle ha tid nu och försöka bygga upp en ny riktigt nära vän, bebis kaos och småbarnstid tar både kraft och tid, men visst jag saknar det att ha någon men kan sitta och prata i timmar med om allt och lite till.... vänner kommer och vänner går, vissa etsar sig fast och kommer alltid att finnas med på ett eller annat sätt.

Kommentera

Publiceras ej